Конспект урока английского языка с использованием сингапурских технологий "Типы домов в Британии"

УМК: English 6, автор: Кузовлев В.П.

Цели урока:

  • совершенствование лексических навыков;
  • расширение кругозора учащихся через лингвострановедческую информацию;
  • создание прочных лексических речевых связей в однотипных речевых ситуациях;
  • активизация грамматического материала "Конструкция "There is/There are", "There was/There were".

В ходе данного урока активизируется употребление следующих лексических единиц:
a home, a house, a flat, a living room, a bedroom, a nursery, a bathroom, a kitchen, a hall, nice, comfortable, a sofa, an armchair, a chair, a clock, a carpet, a flower, a picture, a TV set, a curtain, a lamp, a desk, a computer, a fireplace, a vase, а bungalow, а cottage, а terraced house, a semi-detached house, a detached house, a castle or a mansion, a caravs, a boаt.

Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, экран, презентация.

Дома в БританииДома в Британии

Ход урока

Этапы урока

Деятельность учителя

Характеристика деятельности  уч-ся

Организационный момент. Введение в иноязычную атмосферу

 

Приветствие. Учитель приветствует учащихся, спрашивает у дежурного по классу дату, день недели, время года, какая погода, кто отсутствует. Настраивает класс на урок английского языка.  

- Good morning, dear friends! How are you today? Are you OK? 

- Let’s begin our lesson. At first greet your face partners, then your shoulder partners.

- I’m glad to see you. Sit down, please.  

 

Целеполагание и мотивация

 

- Where do you live?  In a flat or in a house? (на экране или на доске картинки дома и квартиры или разных домов ) 

- Doyouliketheplacewhereyoulivе?

Why/Why not? (НУЖЕНЛИЭТОТВОПРОС?)

T: What do you think is the theme of our lesson?

Can you say me what we are going to do today?  

We are going to speak, listen, read and write about a house.  

 

Осознание   недостаточности знаний, выявление затруднений

 

What have you already known (+) and what would you like to know (-) today?

Put + / - in your worksheets.

Proverbs about house/home +
Difference between the words home and house +
Types of houses +
Unusual houses the British people live in -
Make a dialog about the house -
Listen to the British person -

Уч. заполняют таблицу

 Фонетическая зарядка

 

Стихотворение о доме

(Сопровождается изображениями домов на слайдах) Учащиеся воспроизводят ранее изученное стихотворение о доме. T: Now we`ll repeat our poem. 

/w- where /Э- flat  /i: - live /r- Street

- Where do you live, dear Pat?

- My home is a big flat. 

- Where do you live, Mrs. Hotage?

- I live in a green cottage.

- Where do you live, pretty mouse?

- I live under the house.

- Where do you live, little Pete?

- I live in Rainbow Street

Учащиеся повторяют звуки и стих.

Лексическая работа

Now, let’s revise the vocabulary! (на экране)

a home, a house, a flat, a living room,  a bedroom, a nursery, a bathroom, a kitchen, a hall, nice, comfortable, a sofa, an armchair, a chair, a clock, a carpet, a flower, a picture, a TV set, a curtain, a lamp, a desk, a computer, a fireplace, a  vase, 

а bungalow,  а cottage,  а terraced house,   a semi-detached house,   a detached house, a castle or a mansion, a caravan, boаt.

 

Читают слова с экрана

Мозговой штурм.

Jot Thought

Would you like to play ‘Jot Thought’? Everybody has 4 pieces of papers. Write down words about Homes and Flats,  pronounce them and put in the middle of the table.

Ss записывают ЛЕ на 4-х карточках= 16 слов.

Tic-Tac-Toy

 

Choose 9 words, mix them and  put them in three lines by 3.

Make up sentences using the words in different directions . Use the constructions ‘there is/there are’.

Work with your shoulder partner. Cross the used word.

Ss составляют предложение с каждым словом.

The difference between the words ‘home’ and ‘house’

T: Let’s remind  proverbs  about  home. 

Учащиеся повторяют все известные пословицы о доме на английском языке. 

East or west home is best. The wider the roam, the welcomer home. Every  bird  like  its  own nest.

Home, Sweet Home!  My home is my castle. 

Учащиеся повторяют все известные пословицы о доме на английском языке. 

T: If we change the word ‘home’ into the ‘house’ will the meaning of the proverbs change?

2) What’s the difference between the words ‘home’ and ‘house’?

Now do the task: fill in ‘house’ or ‘home’.  

House or home?

How many rooms are there in your … ? (house)

Belgorod is my … town. (home)

What kind of a … do you live in? (house)

I like to stay at … with my family. (home)

I live in a beautiful … . (house)

There is no place like … . (home)

Check yourself! Put +/- in your worksheets.

Ss: ‘The house’ is a building; ‘home’ is the place where we live.

 

 

 

Ss: выполняют задание на карточке, осуществляют самопроверку.

 

Выполнение задания 

«Jumbled  proverbs»

 

T: Now I`ll give you sheets of papers with words. You should make up proverbs. 

Учащимся раздаются листы бумаги со словами, из которых нужно составить пословицы о доме. 

1.  Men make houses, women make homes. 

2. There is no place like home. 

3. Home  is where  the  heart  is.

Ss: листы бумаги со словами,  из которых они  составляют пословицы о доме. 

Взаимопроверка, сверка с ответами на экране.  

Проверка д/з.

Take off/Take down

Проверка д/з.  с. 51 у. 2 («Необычные дома»)

 

 

Физкультминутка

Let’s have a rest! And do some exercises! Видео с физзарядкой.

Уч-ся выполняют упр.

Аудирование с целью понимания конкретной информации

Do you want to know what types of houses there are in Britain?

Let’s watch a video  «Homes in Britain», and say:

1. What kind of homes are there in Britain?

2. Where do some people live?

3. What is the difference between houses?

4. What types of houses have you seen?

5. T: What kind of a house would you like to live in? 

Ss:1. There are typical British homes and  unusual ones.

2.Some people live in flats but most British people live in houses.

3.All houses are of different shapes and sizes.

4. We have seen 

Clock Buddies

Диалогическая речь

 

Парная работа.  

Применение сингапурской структуры КЛОК БАДДИС (Clock Buddiеs).

Составление диалогов о доме. 

T: Please, take your Clock Buddies. Meet a person who is free at 3 o`clock. (who is free at the same time as you are?)

P 1: Are you free at….? 

P 2: Yes, I am. И т.д. 

T: Thank you for your dialogues! You are super today! 

Ss ищут партнера «по времени» и составляют диалог по схеме.

Домашнее задание

To make a poster with captions “My Dream House”.

 

Итог урока. Оценка. Рефлексия

What have you already known  well (+) and  not very well (-) today?

Put + / - in your worksheets. 

Заполнение листов самооценки.

Чтобы скачать материал зарегистрируйтесь или войдите!