Модуль 7 In days to come «Моё будущее». Lesson 5
Тема: Обучение письму. Официальные письма. Закрепление навыков письма. Официальный стиль
Цели:
- освоить во всех видах речевой деятельности новые лексические единицы по теме «Проблемы соседства»;
- научиться писать доклад (предложения и рекомендации);
- развивать навыки во всех видах речевой деятельности.
Оборудование: УМК "Spotlight" - 11, под редакцией Ю. Е. Ваулиной, Дж. Дули, аудиодополнение, доска, презентация.
Ход урока
Greeting 1. Беседа
T: Good morning, boys and girls.
P-s: Good morning, teacher.
T: I’m glad to see you.
P-s: We are glad to see you too.
T: Sit down, please. Let’s start our lesson. Answer my questions, please. What date is it today?
P1: Today is ….
Aim 2. Сообщение темы и цели урока
T: Well, today we have an interesting lesson as we are going to learn the types, structure and style of personal letters/Emails.
Warming-up 3. Введение в иноязычную атмосферу
T: A letter. What does it mean? Give the definition
P: A letter is a written/printed message addressed to a person or organization.
- Why do people write letters?
- Whom can we write letters?
P: Such letters are called personal – a letter dealing with personal affairs.
- Do people often write letters nowadays? Why?
- What purpose do you write a personal letter with?
Check on 4. Фронтальный опрос
Homework Устная или письменная проверка лексического материала прошлого урока.
Основная часть урока
Speaking 1. Развитие умений монологической речи. Identifying the style letters/emails. Ex1 p128. (д.з.)
T: Look at the types of letters/emails (A-G) below. Who is each one written to? Which are formal? Why?
P: А - a course director/formal/letters of complaint are always format
В - your friend )
С - your aunt
D - a hotel owner/formal/you do not know the hotel owner and are asking him to do something for you so politeness is essential
Е - your friend
F - the organiser of an event/formal/you do not know the speaker well and wish to be polite
G - a visiting speaker/formal/you do not know the speaker and are asking him to do something for you so politeness is essential
Reading 2. Развитие умений ознакомительного и поискового чтения
a) Identifying beginnings and endings of formal letters Ex2 p128. (д.з)
T: Read the extracts from some formal letters below. Which are beginnings and which are endings? Find the pairs. Which letter from Ex. 1 does each pair belong to?
P: 1 ending
2 beginning
3 beginning
4 ending
5 beginning
6 ending
7 ending
8 beginning
1,3 – G 2,6 – F 2,6 – F 7,8 - A
b) Understanding a rubric Ex3 p129.
T: Read the rubric arid underline the key words. Answer the questions. Then read the model and check.
P: Key words: advert, summer English course,; notes, email, course director,; asking for more information, 120-180 words (Ключевые слова: реклама, летние курсы английского,; заметки, Электронная почта, руководитель курса; задавая дополнительные сведения 120-180 слов)
P: 1) Someone who is interested in attending a summer English course in Oxford. (Кто-то, кто заинтересован в летнем курсе английского в Окфорде)
2) Diana Hughes, because she is the course director (Диана Хьюс, так как она - директор курса)
3) Dear Mrs Hughes/Yours faithfully, (full name) (Дорогая Мисис Хьюс/Искренне Ваш)
4) All the notes must be included in the email (Bee записи следует включит в е-майл)
5) 5 paragraphs. (5 абзацев)
Para 1: opening remarks and reason for writing (абзац 1 -вступительное слово и причина письма)
Paras 2-4: development of subject including all the notes (абзацы 2-4 - развитие темы, включая все записи)
Para 5: closing remarks, other comments (абзац 5 -заключительное слово, другие записи)
Speaking 3. Развитие умений монологической речи. Identifying the style letters/emails. Ex4 p129.
T: Read the email again. What is each paragraph about? Have all the points from the notes been included?
P: Paragraph 1 - opening remarks (I have just read your advertisement...)/ reason for writing (I have a few questions that I would like to ask first) (Абзац 1 - вступительное слово, причина письма)
Paragraph 2 - first note (I would like to know how much...) (Первая запись)
Paragraph 3 - second note (... the classes are small. How many students...?) (вторая запись)
Paragraph 4 — third/fourth notes (I would be very interested in...) (третья/четвертая запись)
All the notes have been included. (Все записи были включены).
Физкультминутка
Возьмите друг друга за руки и произнесите:
«Good, better, best,
Never, never rest,
Till your good is better,
And your better best»
A теперь попытайтесь произнести эту скороговорку быстрее.
Vocabulary practice 4. Активация лексического материала урока
a) Finding formal equivalents. Ex5 p129.
T: In pairs, find formal words/ phrases in the email in Ex.3 which mean the same as the more informal ones below.
P:
b) Matching introductory sentences and supporting details Ex7 p129.
T: Match the introductory sentences(1-3) to the supporting details (A-B . There is one sentence you don't need to use.
P: 1. — 2. В З. А
Speaking 5. Развитие умений монологической речи. Ex8 p129.
T: Read the rubrics (A&B) and underline the key words. Then answer the questions in pairs.
P:
1. you are someone who has just done a six-week acting course writing to the course director, Mr Evans (вы, тот кто только прошел шестинедельный курс, пишете директору, мистеру Эвансу)
2. letter of complaint (письмо-жалоба)
3. formal style (официальный стиль)
4. All notes must be included (все записи следует вкл)
5. Para 1 — opening remarks, reason for writing (Абзац 1 - вступительное слово, причина письма)
Paras 2,3 - main body (include all notes) (Абзац 2,3 -основная часть)
Para 4 - closing remarks, other comments (Абзац 4 -заключительное слово, другие записи)
6 Dear Mr Evans/Yours faithfully, (your full name) (Дорогой, мистер Эванс/С уважением, ваше полное имя)
Word dictation
инструмент |
tool |
Глупец |
fool |
Ловушка |
trap |
Ценность |
worth |
Минута |
minute |
непростительный |
unforgiving |
Талант общения с разных слоёв общества |
the common touch |
достоинство |
virtue |
заставлять |
force |
Потеря |
loss |
очередь |
turn |
Куча |
heap |
Потёртый |
worn-out |
ловушка |
a trap |
Искать истину |
twistthe truth |
Обманщик |
impostor |
Триумф |
triumph |
цель |
aim |
хозяин |
master |
Сдерживаться, оставаться спокойным |
keep one’s head |
Заключительная часть
Homework 1. Домашнее задание