Конспект урока английского языка для учащихся 6 класса на тему "School uniform" (Школьная форма).
УМК: "Forward" под редакцией Вербицкой М.В. / Unit 12 "Shopping".
Аспект: говорение.
Этап урока |
Речевые действия учителя |
Деятельность обучающихся |
Организационный этап |
Good morning, children! I’m glad to see you. You may sit down. Who is on duty today? Who is absent? What day is it today? What date is it today? |
Good morning, teacher! Ученик: I am on duty today.Далее дежурный отвечает на вопросы учителя. |
Лексическая разминка |
Look at these words. What do they mean? Match the words with the pictures of clothes. (учитель демонстрирует набор слов и картинки с одеждой) |
Обучающиеся читают слова вслух, переводят их и сопоставляют с картинкой. Ученики: this is shirt, these are trousers, these are jeans. |
Речевая разминка |
Let’s play a game “Snowball” What do you like to wear? Choose some clothes and make the sentences in a chain. You should add your own word to the choice of your classmates. (учитель объясняет правила игры «Снежный ком») |
Обучающиеся составляют предложения и отвечают по цепочке, повторяя за предыдущими одноклассниками и добавляя свое слово: I like to wear t-shirts. I like to wear t-shirts and jeans. I like to wear t-shirts, jeans and dresses,… |
Вывод о теме уи цели урока |
Now look at these pictures. What do you see? What do they have in common? (учитель показывает две картинки, на которых изображены школьники разных стран в школьной форме) What are we going to talk about? What is the aim of our class? Well done. |
Обучающиеся сравнивают картинки и отвечают: Iseepupils. All of them are wearing school uniform. We are going to talk about a school uniform. We should discuss a school uniform today. |
Основная часть урока: аудирование |
Please, open your books at page 36. Look at these children. They are pupils from British schools, and they should wear a school uniform. We are going to listen to their opinions on a school uniform. Please, listen to them attentively. Make some notes if you need. (учитель организует прослушивание текста, при необходимости – дважды) So, what do children think about a school uniform? Use the phrases from the board to talk about their opinions. (на доске даны фразы для выражения чужого мнения: He/she thinks that..., In his/her opinion…, In his/her view…) Good answers! Pay attention to ex. 15, there are some ideas. Who said so? Listen to the text again and find the right answer. Do you agree with him/her? |
Ученики прослушивают запись и делают пометки в случае необходимости. Затем отвечают, используя фразы с доски: Hayley thinks that a school uniform looks smart. She likes it. In Andrew’s view, a school uniform is not comfortable to wear, he doesn’t want to wear it every day. Обучающиеся обращают внимание на идеи из упр.15, прослушивают запись вновь и называют верное имя, высказывают согласие/несогласие с идеей. Sam thinks that school uniform costs a lot. I agree with him. In Abbie’s view everyone looks the same. I don’t agree with her. I think, a school uniform looks smart. |
Физминутка |
Учитель организует прослушивание песни и выполнение действий (Видео «Put on your shoes…») |
Обучащиеся повторяют слова и действия за учителем. |
Основная часть урока: обсуждение |
Look at the British standard uniform. Do you have the same uniform in your school? What are the differences? Great! Now you will work in the pairs with your neighbors. Your task is to find 3-4 positive and 3-4 negative things in wearing a school uniform. Please, make notes in your copybooks to prepare your own opinions. You’ll have 5-6 minutes. You time is going! So, it’s time to discuss! Pay attention to the phrases on the board. Use these phrases to speak and to discuss. (на доске фразы выражения мнения и вступления в дискуссию: I think/We think/ In my opinion/In my view; I agree/We agree/ I disagree/ I can’t agree…) Let’s make a conclusion: what are the positive things you’ve found? (учитель пишет тезисно на доске плюсы школьной формы) What are the negative things you’ve mentioned? (учитель пишет тезисно на доске минусы школьной формы) Please, add any ideas to your notes in the copybooks. |
Обучающиеся отвечают: No, we don’t. Our school uniform differs from the British school uniform. Their school uniform is grey, our school uniform is black or blue. They all have jackets, we don’t wear jackets, etc. Ученики в парах обсуждаю ттему, делая пометки в тетрадях. Необходимо найти 3-4 положительных стороны и 3-4 отрицательных стороны школьной формы. Обучащиеся вовлечены в дискуссию, им необходимо не только формулировать своё мнение, но и внимательно слушать одноклассников, чтобы согласиться/ не согласиться с ними. We think that school uniform makes us disciplined, but we don’t want to look the same. I agree with you, pupils look the same like robots in a school uniform. Also, in our opinion, we can’t choose if we should wear a school uniform. In my view, school uniform has a lot of negative things: it costs a lot, we should buy a school uniform every year. If we change a school, we need to change a school uniform, etc. Ученики дописывают идеи в свои тетради. |
Заключительный этап |
It’s time to finish our lesson. Answer these questions, please. What have we done today? What new have you learnt to do? Write down your homework: Ex. 17 p.36 Учитель комментирует выполнение ДЗ и выставляет оценки за урок. Thank you for your work! Bye! |
Ученики отвечают на вопросы: We have discussed school uniforms. I have learnt some new words and phrases. Ученики записывают ДЗ, подают дневники. |