Учебник: Spotlight 6 (авторы Ю.Е. Ваулина, Дж. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс)
Использование стихов на уроках английского языка - эффективный прием обучения, оживляющий урок, благодаря которому повышается мотивация и активность учащихся.
Стихи помогают повысить качество усвоения материала и эффективность учебного процесса.
Такие уроки позволяют отработать фонетические навыки, а также закрепить изученные языковые единицы и грамматические конструкции и активизировать их в речи. Учащиеся активно вовлекаются в процесс работы на уроке. При многократном повторении отельных слов и фраз хором, по очереди и индивидуально ни один учащийся не остается в стороне.
Таким образом, к концу урока каждый прочитает стихотворение уже не один раз, что придает большую уверенность в своих знаниях и умении читать, а это способствует успешному заучиванию поэтического текста в домашней обстановке.
Предлагаю рассмотреть способы работы со стихотворением "The weekend" из учебника Spotlight 6. Тема стихотворения перекликается с темой модуля 10 "Holiday time", что изначально облегчает понимание текста и заучивание его на последнем этапе.
The weekend
Let’s have a picnic
Let’s eat out
That’s what the weekend
Is all about
Let’s go skiing
What a great idea
I’m so glad
That the weekend is here
The weekend is here
So come on everyone
Spend the weekend with me
it’s going to be fun
I love Saturday
And Sunday too
The weekend is great
There’s so much to do
Let’s have a party
And invite all our friends
I’m so happy
I love weekends
1. Look at the pictures and guess what the idea of the poem is. What words and phrases can we listen?
2. Listen to the poem and number the pictures in the correct order. (Либо Match the lines of the poem in the correct order)
3. Find the lines with the words "weekend". (6)
4. Find the sentences which start with:
a) Let’s ... . (4)
b) I’m ... . (2)
c) I love ... . (2)
5. Rhyme the pairs of words:
eat out |
to be fun |
idea |
do |
everyone |
weekends |
too |
all about |
friends |
here |
6. Find the synonyms in the poem:
1 |
when you eat not at home |
the weekend |
2 |
very good |
love |
3 |
Saturday and Sunday |
eat out |
4 |
like very much |
happy |
5 |
when people meet to have fun |
great |
6 |
very glad |
party |
7. Read the poem with the missing words:
Let’s have a p-----, Let’s e-- o--. That’s what the w------ is a—a----. Let’s go s----- What a g---- i---! I’m so g--- That the w------ is h---! |
The w------ is h---, So come on everyone, Spend the w------ with m-, It’s g----- to be f--!
|
I l--- S------- And S----- too. The w------ is g---- There’s so much to d-. Let’s have a p---- And i----- all our f----- I’m so h---- I l--- w-------!!! |
8. Read the poem line by line in pairs / groups / rows. (Students read the poem in turn line by line)
9. The game "Hangman". Name letters and guess the word.
10. Learn the poem by heart. (for the next lesson)